Jaké typy zubů jsou nejčastěji postiženy parodontózou? Rozšířené informace o postižení dásní

od Kristýna Maková z 2.04.2024

Úvod do problematiky parodontózy

Parodontóza je onemocnění, které může mít vážné důsledky nejen pro naše ústní zdraví, ale i pro celkový stav našeho organismu. V základu jde o zánětlivé onemocnění dásní a tkání podporujících zub. Ačkoliv se to může zdát jako lokalizovaný problém, parodontóza může ovlivnit celkové zdraví člověka a zvýšit riziko vzniku jiných nemocí, jako je onemocnění srdce či diabetes.

Toto onemocnění může postihnout kohokoliv, ale existují určité typy zubů, které jsou k parodontóze náchylnější. Důvody, proč některé zuby postihuje parodontóza častěji než jiné, sahají od genetických faktorů, přes špatnou ústní hygienu, až po životní styl jedince.

Nejvíce ohrožené zuby a důvody jejich postižení

Mezi zuby, které jsou nejvíce ohrožené parodontózou, patří zuby umístěné v zadní části úst - moláry a premoláry. Tyto zuby mají složitější povrch a více záhybů, což ztěžuje jejich účinné čištění a zvyšuje riziko zánětů. Stejně tak dlouhotrvající nahromadění zubního plaku a kamene je běžnější u těchto zadních zubů, což podporuje rozvoj parodontózy.

Specifický tvar a umístění těchto zubů činí z molárů a premolárů ideální místo pro hromadění bakterií a dalších patogenů, které mohou vyvolat zánět dásní a poškození podpůrných tkání zubu. Navíc, méně přístupná lokalita těchto zubů činí jejich správnou péči a čištění náročnější.

Prevence parodontózy - jak chránit nejvíce ohrožené zuby

Prevence parodontózy spočívá v důkladné a pravidelné péči o ústní dutinu. To zahrnuje nejen pravidelné kartáčování zubů, ale i používání zubní nitě a ústních vod. Zásadní je navštěvovat zubního lékaře pro pravidelné kontroly a čistění, které pomůže odstranit zubní plak a kámen, zvláště v těch částech úst, kam se běžným čištěním nedostanete.

Kromě domácí péče je také důležité zajímat se o vlastní stravu a vyhýbat se potravinám a nápojům, které mohou podporovat tvorbu plaku a zubního kamene. Konzumace spousty čisté vody, jídlo bohaté na vlákninu a omezení příjmu cukrů a kyselých nápojů mohou výrazně pomoci v prevenci parodontózy.

Léčba parodontózy a zachování zdraví postižených zubů

Léčba parodontózy se zaměřuje na odstranění zubního plaku a kamene, který se nahromadil podél linie dásní, a na zastavení postupu zánětu. To často zahrnuje profesionální čištění u zubního lékaře, použití speciálních ústních vod a v některých případech i chirurgické zákroky.

Udržení zdraví postižených zubů a prevence dalšího postupu onemocnění vyžaduje nejen pravidelnou péči o ústní dutinu, ale i změny životního stylu. Zdravá strava, dostatek pohybu a vyhnutí se kouření a nadměrné konzumaci alkoholu jsou klíčové pro podporu celkového orálního zdraví.

Závěr

Parodontóza je onemocnění, které vyžaduje naši pozornost a pečlivou péči, zvláště pokud jde o nejvíce ohrožené zuby, jako jsou moláry a premoláry. Pravidelná péče, správná strava a pravidelné návštěvy u zubního lékaře jsou základními kroky k prevenci tohoto onemocnění a zachování zdraví našich zubů a dásní.

Nezapomeňte, že péče o ústní zdraví je nejen o zachování krásy vašeho úsměvu, ale i o ochraně vašeho zdraví jako celku. Protože ústní zdraví je neoddělitelně spojeno s celkovým zdravím těla, jeho péče by měla být prioritou pro každého z nás.